Prostheses for Instincts

»Prostheses for Instincts« is an artistic research process developed in collaboration with international research institutions for several years. The work is located between an artistic hypothesis and a scientific experiment. It illuminates and plays with the idea of a prosthetic device that functions as an emotional extension.

Here, devices are drafted and imagined to be worn directly on the body, transforming the skin into an interface for experiencing data. These devices are connected to data streams relating to latent dangers, e.g. stock market data, exchange rates, natural disasters (earthquake data) or local crime rates. When a change in the incoming data is registered, this wearable technology triggers and generates haptic sensations similar to our instincts: raised neck hairs, cold shivers, goose bumps, etc. The devices make it possible to feel deferred and latent dangers outside our natural awareness. They offer people a new technological »sixth sense«. An artificial instinct is generated.

The images and objects from this experiment have been exhibited internationally as an installation that quotes the language of classic museum displays. Here, boundaries between science and fiction are blurred. This work has also been presented and published at scientific conferences. »Prostheses for Instincts« consists of three sub-projects entitled »Alertness Enhancing Device«, »Synthetic Empathy«, and »Prostheses for Instincts«.

~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~

During a residency at Tokyo University’s Meta Perception Research Group 2009, the devices’ aesthetics, functionalities and ethical aspects were explored in dialogue with the resident researchers, Dr. Carson Reynolds (†) and Dr. Alvaro Cassinelli. Further development of the initial idea and exploration of »synthetic empathy« was elaborated during a residency at the Design Research Lab at the University of the Arts Berlin between 2010 and 2011 in collaboration with Dr Fabian Hemmert and his student workers.

~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~

Conference presentations & papers:

Hertrich, S., Hemmert F. et. al., Synthetic Empathy. Devices That Alter Perception in conjunction with ISMAR 2010, October 13th 2010, Seoul, South Korea.

Hertrich, S. and Reynolds, C., Prostheses for Instincts. International Symposium on Electronic Art (ISEA 2009). August 23 – September 1, 2009, Belfast, Northern Ireland.

Hertrich, S., Fear Tuners. Devices that Alter Perception in conjunction with UbiComp 2008, September 21st 2008, Seoul, South Korea.

Devices That Alter Perception 2010, Reader, Create Space Intl. (2011), ISBN 1463664249

~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~

Reviews:

xsead.cmu.edu/works/112

hyperallergic.com

 

»Prostheses for Instincts« ist ein künstlerischer Forschungsprozess, der über mehrere Jahre in Zusammenarbeit mit internationalen Forschungseinrichtungen entwickelt wurde. Die Arbeit ist zwischen einer künstlerischen Hypothese und einem wissenschaftlichen Experiment angesiedelt. Es beleuchtet und spielt mit der Idee einer Prothese, die als emotionale Erweiterung fungiert.

Hier werden Geräte entworfen und imaginiert, die direkt am Körper getragen werden und die Haut in eine Schnittstelle für das Erleben von Daten verwandeln. Diese Geräte sind mit Datenströmen verbunden, die sich auf latente Gefahren beziehen, z. B. Börsendaten, Wechselkurse, Naturkatastrophen (Erdbebendaten) oder lokale Kriminalitätsraten. Wenn eine Veränderung der eingehenden Daten registriert wird, löst diese tragbare Technologie haptische Empfindungen aus, die unseren Instinkten ähneln: aufgestellte Nackenhaare, kalte Schauer, Gänsehaut usw. Die Geräte machen es möglich, abstrakte Gefahren außerhalb unseres natürlichen Bewusstseins zu spüren. Sie bieten den Menschen einen neuen technologischen «sechsten Sinn«. Es wird ein künstlicher Instinkt erzeugt.

Die Bilder und Objekte dieses Experiments wurden international in einer Installation ausgestellt, die die Sprache klassischer Museumsausstellungen zitiert. Dabei werden die Grenzen zwischen Wissenschaft und Fiktion verwischt. Diese Arbeit wurde auch auf wissenschaftlichen Konferenzen vorgestellt und veröffentlicht. »Prostheses for Instincts« besteht aus drei Teilprojekten mit den Titeln »Alertness Enhancing Device«, »Synthetic Empathy« und »Prostheses for Instincts«.

~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~

Während eines Aufenthalts an der Meta Perception Research Group der Universität Tokio im Jahr 2009 wurden die Ästhetik, die Funktionalitäten und die ethischen Aspekte der Geräte im Dialog mit den dortigen Forschern Dr. Carson Reynolds (†) und Dr. Alvaro Cassinelli untersucht. Als Weiterentwicklung der ursprünglichen Idee, wurde »Synthetischen Empathie« während eines Aufenthalts im Design Research Lab an der Universität der Künste Berlin zwischen 2010 und 2011 in Zusammenarbeit mit Dr. Fabian Hemmert und seinen studentischen Mitarbeitern entwickelt.

~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~

Konferenzbeiträge und Papers:

Hertrich, S., Hemmert F. et. al., Synthetic Empathy. Devices That Alter Perception in conjunction with ISMAR 2010, October 13th 2010, Seoul, South Korea.

Hertrich, S. and Reynolds, C., Prostheses for Instincts. International Symposium on Electronic Art (ISEA 2009). August 23 – September 1, 2009, Belfast, Northern Ireland.

Hertrich, S., Fear Tuners. Devices that Alter Perception in conjunction with UbiComp 2008, September 21st 2008, Seoul, South Korea.

Devices That Alter Perception 2010, Reader, Create Space Intl. (2011), ISBN 1463664249

~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~  ~

Reviews:

xsead.cmu.edu/works/112

hyperallergic.com