Sensorium of Animals
Artistic research • 2016–2019/2021–2022
This installation represents an artistic research project titled Sensorium of Animals by Susanna Hertrich and Shintaro Miyazaki that includes media archaeological investigations, technological experiments, two short films and a book publication.
Here, we link electroreceptive elephant-nose fish to our seemingly immaterial signal-based information technologies. As the latter remain hidden from our human senses, we wanted to explore how we could construct an electroreceptive sense for humans and engage in imaginaries about what kind of society this would lead to. This research combines media historical research, technological experiments, speculation and imagination, short films and a publication released in 2021/22.
This project is exhibited as an imaginary laboratory containing our research’s artefacts: electronic prototypes that convert electromagnetic signals into tactile vibrations on the skin, fictional prototypes that served as props in the short films, a collection of books, curious artefacts, ideas, notes and tools. A chalk diagram on the wall summarises our research—the publication FOLLOWING THE ELEPHANT-NOSED FISH. REIMAGINING OUR SENSORIUM offers a play of fact and fiction containing a poem, science fiction story, and scientific text.
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Sensorium of Animals was nominated for the Swiss Design Awards 2023 in the »Design Research« category.
Podcast Into the Great Unknown with Susanna Hertrich (from 15:04)
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Collaborative artistic research with Shintaro Miyazaki
Funded by the Swiss National Science Foundation SNFS 159849
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Sound installation in vintage telephone / extract from the book:
A Rhapsody written by Shintaro Miyazaki performed by voice artist Jasmina Al-Qaisi (2023)
Diese Installation repräsentiert ein künstlerisches Forschungsprojekt mit dem Titel Sensorium of Animals von Susanna Hertrich und Shintaro Miyazaki, das medienarchäologische Untersuchungen, technologische Experimente, zwei Kurzfilme und eine Buchpublikation umfasst.
Das Projekt stellt eine Verbindung zwischen elektrorezeptiven Elefantenrüsselfischen und den scheinbar immateriellen signalbasierten Informationstechnologien her. Da diese unseren menschlichen Sinnen verborgen bleiben, erproben wir, wie ein künstlicher elektrorezeptiver Sinn konstruiert werden könnten, um zu spekulieren und zu imaginieren, zu welcher Art von Gesellschaft eine solche Sinneswahrnehmung führen würde. Diese künstlerische Forschung kombiniert medienhistorische Untersuchungen und technologische Experimente mit Spekulationen und Imaginationen und führt zu einer Installation, zu Kurzfilmen und eine Publikation, die 2021/22 erschienen ist.
Dieses Projekt wird als ein «imaginäres Labor» ausgestellt, das die Artefakte unserer Forschung enthält: elektronische Prototypen, die elektromagnetische Signale in taktile Vibrationen auf der Haut umwandeln, fiktive Prototypen, die als Requisiten in den Kurzfilmen dienen, eine Sammlung von Büchern, kuriosen Artefakten, Ideen, Notizen und Werkzeugen. Ein Kreidediagramm an der Wand gibt einen Überblick über unsere Forschungsfragen. Die Publikation FOLLOWING THE ELEPHANT-NOSED FISH. REIMAGINING OUR SENSORIUM spielt Fakten und Fiktion und enthält ein Gedicht, eine Science-Fiction-Geschichte und einen wissenschaftlichen Text.
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Sensorium of Animals war in der Kategorie »Design Research« für die Swiss Design Awards 2023 nominiert.
Podcast Into the Great Unknown mit Susanna Hertrich (ab Min. 15:04)
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Gemeinsame künstlerische Forschung mit Shintaro Miyazaki
Gefördert durch den Schweizerischen Nationalfonds SNFS 159849