Un/apparent Sensory Perception. Disorientations of a more-than-human sensory apparatus
»Light and radio waves can disorientate birds and insects such as butterflies, especially within cities. Some other species, such as the elephantnose fish, also have sensory organs that can sense electric and electromagnetic fields, enabling them to electro-locate. Based on the animal world on the one hand and mythologies of electromagnetic phenomena on the other, the final exhibition of the Forests of Antennas – Oceans of Waves festival in Berlin was dedicated to the artistic examination of human and non-human sensory perception of electromagnetic radiation. The presented works by Susanna Hertrich and Jonathon Keats used speculative approaches and thought experiments as a starting point for explorations of sensory relationships to human-made electromagnetic environments. The exhibition invited visitors to think about the possibilities and limits of bodily and sensory perception, and also what non-anthropogenic technological environments might look like.«
Daniela Silvestrin, curator
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Forests of Antennas, Oceans of Waves was a series of events taking place in Berlin from May to October 2022, consisting of seven urban artistic interventions (each accompanied by a mobile exhibition), a conference and site-specific sound installation at the Museum für Kommunikation Berlin, a concert evening at the Panke Culture Club, and a concluding exhibition at the Liebig12 project and gallery space.
Further information: antennenozeane.de
»Licht- und Radiowellen können für Vögel und Insekten wie Schmetterlinge desorientierend wirken, insbesondere in Städten. Einige andere Arten, wie z. B. der Elefantenrüsselfisch, verfügen über Sinnesorgane, die elektrische und elektromagnetische Felder wahrnehmen können, wodurch sie in der Lage sind, ihren Standort zu bestimmen. Ausgehend von der Tierwelt einerseits und Mythologien über elektromagnetische Phänomene andererseits widmete sich die letzte Ausstellung des Berliner Festivals Von Antennenwäldern und Wellenozeanen der künstlerischen Auseinandersetzung mit der menschlichen und nicht-menschlichen Sinneswahrnehmung elektromagnetischer Strahlung. Die präsentierten Arbeiten von Susanna Hertrich und Jonathon Keats nutzten spekulative Ansätze und Gedankenexperimente als Ausgangspunkt für die Erkundung der sensorischen Beziehungen zur vom Menschen geschaffenen elektromagnetischen Umgebung. Die Ausstellung lud die Besucher dazu ein, über die Möglichkeiten und Grenzen der Körper- und Sinneswahrnehmung nachzudenken, und auch darüber, wie nicht-anthropogene technologische Umgebungen aussehen könnten.
Daniela Silvestrin, Kuratorin
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Von Antennenwäldern und Wellenozeanen war eine Veranstaltungsreihe, die von Mai bis Oktober 2022 in Berlin stattfand und aus sieben urbanen künstlerischen Interventionen (jeweils begleitet von einer mobilen Ausstellung), einer Konferenz und einer ortsspezifischen Klanginstallation im Museum für Kommunikation Berlin, einem Konzertabend im Kulturclub Panke und einer abschließenden Ausstellung im Projekt- und Galerieraum Liebig12 bestand.
Mehr Informationen: antennenozeane.de