Statement
In the past years, my artistic research has been focused on investigating extensions of the human senses and the role of the physical body in relation to technology-driven environments. I was interested in narrating novel ways to overcome the boundaries between bodies, minds and technology. Thereby, I have asked whether our natural bodies, which have remained unchanged since prehistoric times, are fit for today’s challenges of survival under unnatural living conditions. All these projects share A) a practical approach, considering findings in psychology, behavioural biology, neuroscience and haptics, B) an exploration of their poetic qualities and C) an undeniable degree of »wild speculation«.
In »Sensorium of Animals«, an interdisciplinary artistic research project in collaboration with Shintaro Miyazaki, for example, a small fish stood at the beginning of a long-term research process that involves exploring the invisible technological infrastructures and speculating about possible future worlds.
The artefacts and images resulting from these research projects have to be understood as vehicles to carry a narration about the cultural imaginaries in which these anticipated technologies have become reality. These explorations, in some cases, live two lives: as artworks, they appear in exhibitions, and as conference papers, they were presented to academic audiences.
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Collaboration with research labs, as an artist-in-residence or researcher includes:
Pervasive Interaction Lab, The Open University, 2008/09 (GBR)
Meta-Perception Research group, The University of Tokyo, 2009 (JPN)
Design Research Lab, University of the Arts Berlin, 2010-11 (DEU)
Tsinghua Media Art & Science Laboratory, Tsinghua University Beijing, 2012 (CHN)
Critical Media Lab, Academy of Art & Design Basel, 2014-19 (CHE)
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Monograph:
Following The Elephant-Nosed Fish-Reimagining Our Sensorium, Susanna Hertrich & Shintaro Miyazaki, Diamondpaper, Berlin, 2021.
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Related presentations and papers:
Hertrich, S. and Honda, A., Brighter Than A Thousand Suns: A Uniform To Detect And Display Radiation. TEI 17. New York: ACM, 2017. Pages 659-663.
Hertrich, S. und Joost, G. AAA – Automated Anchoring Device. Devices That Alter Perception in conjunction with ISMAR 2010, October 13th 2010, Seoul, South Korea.
Hertrich, S., Hemmert F., et. al. Synthetic Empathy. Devices That Alter Perception in conjunction with ISMAR 2010, October 13th 2010, Seoul, South Korea.
Hertrich, S. and Reynolds, C. (2009) Prostheses for Instincts. International Symposium on Electronic Art (ISEA 2009). August 23 – September 1, 2009, Belfast, Northern Ireland.
Hertrich, S., Fear Tuners. Devices that Alter Perception Workshop (DAP 2008) in conjunction with UbiComp 2008, September 21st, 2008, Seoul, South Korea.
In den letzten Jahren konzentrierte sich meine künstlerische Forschung auf die Untersuchung der Erweiterungen der menschlichen Sinne und der Rolle des physischen Körpers in Bezug auf technologiegesteuerte Umgebungen. Ich war daran interessiert, neue Wege zu erzählen, um die Grenzen zwischen Körper, Geist und Technologie zu überwinden. Dabei habe ich gefragt, ob unsere natürlichen Körper, die seit prähistorischen Zeiten unverändert geblieben sind, für die heutigen Herausforderungen des Überlebens unter unnatürlichen Lebensbedingungen geeignet sind. Allen diesen Projekten gemeinsam ist A) ein praktischer Ansatz unter Berücksichtigung von Erkenntnissen aus Psychologie, Verhaltensbiologie, Neurowissenschaften und Haptik, B) die Erforschung ihrer poetischen Qualitäten und C) ein unbestreitbares Maß an „wilder Spekulation“.
In »Sensorium of Animals«, einem interdisziplinären künstlerischen Forschungsprojekt in Zusammenarbeit mit Shintaro Miyazaki, beispielsweise ein kleines fish stand am Anfang eines langfristigen Forschungsprozesses, der die Erforschung unsichtbarer technologischer Infrastrukturen und Spekulationen über mögliche zukünftige Welten beinhaltet.
Die aus diesen Forschungsprojekten resultierenden Artefakte und Bilder müssen als Vehikel verstanden werden, um eine Erzählung über die kulturellen Vorstellungen zu vermitteln, in denen diese erwarteten Technologien Realität geworden sind. In einigen Fällen führten diese Untersuchungen ein Doppelleben: Als Kunstwerke erscheinen sie in Ausstellungen und als Konferenzbeiträge wurden sie dem akademischen Publikum präsentiert.
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Die Zusammenarbeit mit Forschungslaboren als Artist-in-Residence oder Researcher umfasst:
Pervasive Interaction Lab, The Open University, 2008/09 (GBR)
Meta-Perception Research group, The University of Tokyo, 2009 (JPN)
Design Research Lab, University of the Arts Berlin, 2010-11 (DEU)
Tsinghua Media Art & Science Laboratory, Tsinghua University Beijing, 2012 (CHN)
Critical Media Lab, Academy of Art & Design Basel, 2014-19 (CHE)
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Monographie:
Following The Elephant-Nosed Fish-Reimagining Our Sensorium, Susanna Hertrich & Shintaro Miyazaki, Diamondpaper, Berlin, 2021.
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Konferenzbeiträge und Präsentationen:
Hertrich, S. and Honda, A., Brighter Than A Thousand Suns: A Uniform To Detect And Display Radiation. TEI 17. New York: ACM, 2017. Pages 659-663.
Hertrich, S. und Joost, G. AAA – Automated Anchoring Device. Devices That Alter Perception in conjunction with ISMAR 2010, October 13th 2010, Seoul, South Korea.
Hertrich, S., Hemmert F., et. al. Synthetic Empathy. Devices That Alter Perception in conjunction with ISMAR 2010, October 13th 2010, Seoul, South Korea.
Hertrich, S. and Reynolds, C. (2009) Prostheses for Instincts. International Symposium on Electronic Art (ISEA 2009). August 23 – September 1, 2009, Belfast, Northern Ireland.
Hertrich, S., Fear Tuners. Devices that Alter Perception Workshop (DAP 2008) in conjunction with UbiComp 2008, September 21st, 2008, Seoul, South Korea.